Jak sprawdzić grubość lakieru samochodowego?

Grubość lakieru samochodowego
Pomiar grubości lakieru może nieść wiele cennych informacji. Za jego sprawą poznamy przeszłość samochodu i dowiemy się, jakie elementy były wcześniej korygowane u lakiernika. To także dobre narzędzie do sprawdzenia, czy możemy wykonać polerowanie, aby nasze auto odzyskało dawny blask. Sprawdź, jak skutecznie zmierzyć grubość lakieru, a następnie zinterpretować otrzymane wyniki.

Jak zmierzyć grubość lakieru miernikiem?

Pierwszym krokiem przed przystąpieniem do mierzenia grubości lakieru będzie umycie całego samochodu. Pomiar wyłącznie na czystej powierzchni będzie dla nas wiarygodny. Wszelkie elementy kurzu, pyłu lub innych zabrudzeń na karoserii mogą fałszować wynik naszego pomiaru. Przechodząc do właściwego pomiaru, najlepiej będzie sprawdzić miernikiem każdy element samochodu. Za punkt odniesienia zazwyczaj bierze się dach, ponieważ bywa on najmniej narażony na różnego rodzaju uszkodzenia. Jeżeli jednak nasz pojazd nie był garażowany, miał kontakt z różnymi warunkami atmosferycznymi lub był zaparkowany w miejscu, gdzie mogły spaść na niego różne elementy – na przykład pod drzewem – wówczas dach nie będzie najlepszym punktem odniesienia. Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzić wszystkie miejsca. Począwszy od wspomnianego dachu, poprzez maskę, drzwi czy boki pojazdu. Aby zmierzyć grubość lakieru, należy przyłożyć sondę miernika do wskazanych partii samochodu. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, aby czujnik całą powierzchnią przylegał prostopadle do karoserii. W ten sposób na wyświetlaczu naszego miernika pojawi się wartość określająca grubość lakieru w mikrometrach (µm).

Pomiar grubości lakieru a marka samochodu

Aby móc zinterpretować wynik naszego pomiaru, powinniśmy najpierw znać wartość fabrycznej grubości lakieru. Ona jednak może różnić się nieco w zależności od marki samochodu. Warto pamiętać, że pojazdy wyprodukowane w Europie przed 2007 rokiem będą miały większą grubość lakieru od późniejszych modeli. Grubość lakieru pośród producentów europejskich może się zatem wahać w przedziale 100–160 mikrometrów. Zupełnie inaczej wygląda natomiast sytuacja, jeżeli chodzi o marki koreańskie lub japońskie. W tym przypadku za standardowe wartości powinniśmy przyjąć od 70 do 100 mikrometrów. Naturalne różnice w grubości lakieru można zauważyć również w obrębie różnych części danego pojazdu. Oznacza to, że najpewniej inną wartość otrzymamy, kiedy zmierzymy miernikiem słupek, a inną przy pomiarze progów. Wartości te nie powinny jednak znacząco od siebie odbiegać. Możemy w tym przypadku przyjąć wahania na poziomie 40% wartości. Jeżeli jednak pomiary poszczególnych części będą odbiegać od siebie w większym stopniu, wówczas możemy mieć pewność, że zachodziła już wcześniej ingerencja lakiernika.

Grubość lakieru – jak odczytać wynik?

Jeżeli poprawnie zmierzyliśmy grubość lakieru w naszym samochodzie, wówczas możemy przejść do interpretacji uzyskanej wartości. Zakładając, że nasz pojazd został wyprodukowany w Europie, a miernik wskazuje na wartość 200–300 µm, możemy być pewni, że był on podwójnie lakierowany. Może to świadczyć o tym, że w przeszłości uległ stłuczce lub wypadkowi. Jeżeli natomiast nasz samochód jest marki azjatyckiej, wówczas o kolizji może świadczyć grubość nawet 150 µm. Wartość 500 µm dla samochodów europejskich będzie dla nas stanowić informację o szpachlowaniu. Oznacza to, że samochód musiał posiadać znaczne uszkodzenia lub wgniecenia, które zostały skorygowane.

Czy grubość lakieru ma duże znaczenie?

Jeżeli planujemy zakup używanego samochodu, wówczas niezbędny okazać się może pomiar grubości lakieru. Bardzo często możemy trafić bowiem na sprzedających, którzy chcą zataić historię danego pojazdu. Sprzedają auto jako bezwypadkowe, pomimo tego, że w przeszłości przeszło ono kolizję lub stłuczkę. Jeżeli zatem sprawdzimy, jaka jest oryginalna grubość lakieru w wybranym modelu, będziemy mogli porównać ją do stanu faktycznego i tym samym zweryfikować, czy auto pozostaje bezkolizyjne. Nie musimy rezygnować z zakupu auta, które jest w pełni bezpieczne i sprawne, mimo że pomiar miernikiem wykazał jego szpachlowanie bądź ponowne lakierowanie. Wówczas mamy solidne podstawy, aby negocjować cenę pojazdu.

Wybierz odpowiedni miernik grubości lakieru

Warto pamiętać, że odpowiedni miernik musimy dobrać do rodzaju powłoki. Standardowy miernik przeznaczony do stali powinien być zaopatrzony w odpowiednią sondę. W tym przypadku warto wybrać wariant o kulistym zakończeniu, dzięki któremu będziemy mogli dokonać pomiarów nawet w newralgicznych miejscach naszego pojazdu – na bardziej wklęsłych lub wypukłych elementach. Jeżeli natomiast nadwozie naszego pojazdu wykonane jest z aluminium, to miernik przeznaczony do stali niewiele tu zdziała. Niezbędny będzie specjalistyczny przyrząd, który będzie w stanie zmierzyć grubość lakieru z tego rodzaju powierzchni. Co natomiast w przypadku plastikowych elementów pokrytych lakierem? Tutaj sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej. Przeznaczone do tego osobne rodzaje mierników są bowiem bardzo drogie, a do wykonania przez nie właściwego pomiaru niezbędne jest użycie żelu przewodzącego.


Przeczytaj także
Nasza oferta
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w uzyskaniu odszkodowania lub tylko informacji dot. wypadku przy pracy,
wypadku komunikacyjnego, odszkodowania za śmierć osoby bliskiej lub w innym przypadku prosimy o kontakt z naszą firmą
pod numerem:

22 397 41 93 (pn-pt 9:00-17:00), 881 389 389 (pn-nd 9:00-20:00)
lub na adres biuro@helper-cpp.pl