Gdy dojdzie do uszkodzenia auta, korzystamy z ubezpieczenia, by móc jak najszybciej samochód naprawić. Wtedy spotykamy się z pojęciem szkody częściowej lub całkowitej w pojeździe. Jakie są między nimi różnice i czy mają znaczenie praktyczne? Różnice są zasadnicze, a od tego, w jaki sposób zostanie zakwalifikowana szkoda zależy sposób, w jaki ubezpieczyciel ją „zlikwiduje”, czy będziemy się zgadzać z jego decyzją i czy będzie niezbędne do sporządzenia szkoda całkowita odwołanie. Obydwa rodzaje szkód w pojazdach dotyczą zarówno ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, w których poszkodowany otrzymuje odszkodowanie z ubezpieczenia odpowiedzialnego sprawcy kolizji i ubezpieczeń autocasco (AC), gdzie poszkodowany otrzymuje odszkodowanie z własnego, indywidualnego ubezpieczenia. Wyróżniamy więc dwa rodzaje szkód w pojeździe:
Warto wiedzieć, że odpowiedzialność ubezpieczyciela z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jest pochodną odpowiedzialności cywilnej sprawcy. W tym wypadku ubezpieczyciel sprawcy szkody odpowiada za wszelkie następstwa zdarzenia, które pozostają w normalnym związku przyczynowym w związku z powstaniem szkody. Umowa ubezpieczenia nie ma więc prawa przewidywać jakichkolwiek ograniczeń odpowiedzialności. Dlatego też w ubezpieczeniach OC szkoda całkowita jest tylko i wyłącznie wtedy, gdy koszt naprawy pojazdu, który jest liczony według średnich stawek i cen, przewyższa samą wartość pojazdu. W tym więc przypadku poszkodowany może domagać się odszkodowania w kwocie pokrywającej koszt naprawy, nawet gdyby jego naprawa kosztowała 99% wartości pojazdu.
Wiadomo, że towarzystwa ubezpieczeniowe nie są instytucjami charytatywnymi i wolą pobierać składki od ubezpieczeń niż wypłacać odszkodowania. Dlatego też zaniżanie wysokości rekompensaty jest niemal codzienną praktyką. Czy przy szkodzie całkowitej likwidowanej z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej taka sytuacja jest w ogóle możliwa? Odpowiedź brzmi: tak. Zaniżona wartość pojazdu po szkodzie nie jest rzadkością, a naliczony przez likwidatora towarzystwa ubezpieczeniowego koszt naprawy nie będzie tak duży, że przekroczy wartość pojazdu sprzed szkody. Dlaczego kwota przyznana przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe często potrafi mocno zadziwić? Ubezpieczyciele notorycznie zaniżają wartość pojazdu przed szkodą, a zdecydowanie zawyżają wartość wraku. A prawda jest taka, że poszkodowani nie mają najczęściej możliwości sprzedaży uszkodzonego pojazdu za kwotę, jaka została wyliczona w systemie eksperckim. Podobnie jest z kwotą wartości samego pojazdu nieuszkodzonego.
Wystarczy w Internecie znaleźć ceny podobnych pojazdów. Drugim sposobem jest skonsultowanie sprawy z niezależnym rzeczoznawcą lub specjalizującą się w podobnych sprawach kancelarią odszkodowawczą. Gdy są podstawy, że ubezpieczyciel zaniżył odszkodowanie, to trzeba napisać odwołanie od decyzji, które powinno zawierać wszelkie niezbędne dowody na błąd ubezpieczyciela. Warto posłużyć się opinią biegłego rzeczoznawcy, wykazać informacje z Internetu lub wskazać np. dodatkowe wyposażenie w pojeździe, które zawsze podwyższa jego wartość, a którego zazwyczaj ubezpieczyciel nie bierze pod uwagę. Warto też wiedzieć, że przedawnienie w tego typu sprawach wynosi 3 lata. Tyle jest czasu na złożenie szkoda całkowita odwołanie. Gdy szkoda jest wynikiem przestępstwa, okres ten wydłuża się do 20 lat. Obowiązkiem ubezpieczyciela jest udzielenie odpowiedzi na wniosek w terminie 30 dni. Jeżeli nadal jest stanowisko negatywne, można wystąpić na drogę sądową.