Spór o nieuznany koszt naprawy. Czy jest sposób na ubezpieczyciela?

Zgodnie z prawem polskim, poszkodowany w wypadku samochodowym może żądać naprawy wszystkich wyrządzonych szkód z OC sprawcy. Jego samochód powinien być doprowadzony do stanu jak przed zdarzeniem. Prawo prawem, a praktyka praktyką, ponieważ bywa różnie z wypłatą odszkodowania, a potem naprawianiem samochodu. Kłopoty może mieć i poszkodowany i warsztat samochodowy. Dlaczego? Bo często pojawia się tak zwany spór o nieuznany koszt naprawy po wypadku samochodowym. Co zrobić by go uniknąć?

Uszkodzone auto można naprawiać na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wariant kosztorysowy. Drugim natomiast wariant warsztatowy, który popularnie określa się jako bezgotówkowy. Jakie są tutaj różnice?

  • Wariant warsztatowy – serwisowym lub bezgotówkowy. Poszkodowany w tej sytuacji wskazuje warsztat mechaniczny, w którym będzie likwidować szkodę na podstawie wydanego upoważnienia przez właściciela pojazdu. Poszkodowany nie otrzymuje w tej Werski odszkodowania gotówki, a w zamian niego warsztat po wykonaniu naprawy wystawia ubezpieczycielowi fakturę i w zasadzie sprawę załatwia za poszkodowanego.
  • Wariant kosztorysowy – ubezpieczyciel kieruje na miejsce, gdzie znajduje się auto, swojego likwidatora lub wycenia szkodę bez oględzin. Likwidator wycena szkodę, a poszkodowany otrzymuje kosztorys, który jest podstawą do wypłaty odszkodowania. Usunięciem szkody poszkodowany w tym przypadku zajmuje się samodzielnie.

W jednym i drugim przypadku samochód trafia do warsztatu, który będzie borykał się z naprawą i problemami finansowymi, bo powiedzmy sobie uczciwie – kosztorysy nagminnie są zaniżany, a faktury „obcinane” przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Jak sobie radzić z tą sytuacją?

Kosztorys napraw a wypłata odszkodowania

Kosztorys przygotowany przez towarzystwo ubezpieczeniowe nie oznacza zakończenia likwidacji szkody. Naliczona suma jest tylko bezsporną częścią odszkodowania, od której zawsze można się odwołać (poszkodowany ma na to 3 lata). Kosztorys określa więc wstępny koszt naprawy po wypadku samochodowym.

Wparcia dla warsztatów samochodowych przy walce o sprawiedliwe koszty naprawy udzielają kancelarię odszkodowawcze. 

Przed podjęciem się naprawy, warsztat powinien sprawdzić, czy nie ma w nim nagminnych niedociągnięć, jakie stosują firmy ubezpieczeniowe, a które mają zasadniczy wpływ na wysokość odszkodowania – zazwyczaj zaniżony. Na tej podstawie poszkodowany lub wybrany warsztat może w jego imieniu wystąpić o relikwidację szkody i podwyższenie sumy rekompensaty. Są to:

  • Odliczanie kosztów amortyzacyjnych – firmy ubezpieczeniowe uwielbiają amortyzację. Do niedawna odliczanie amortyzacji części było nagminną praktyką. Określenie stopnia zużycia podzespołów w samochodzie umożliwiało zaniżanie odszkodowań. Wyliczony stopień zużycia odejmowano od ceny zakupu elementów. Ale obecnie ten proceder jest niezgodny z obowiązującym prawem.
  • Stosowanie zamienników oryginalnych części – zaniżony kosztorys zawiera zazwyczaj tańsze zamienniki oryginalnych części. Powinien natomiast opiewać na ceny takich części, jakie były zamontowane w uszkodzonym pojeździe.
  • Zmiana kwalifikacji czynu, z wymiany na naprawę. Nie każdy uszkodzony element można naprawić. Jeśli naprawa nagminnie pojawia się  w kosztorysie, powinno nastąpić odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.
  • Naliczany rabat na części – to nic innego jak sposób zastąpienia amortyzacji. By obniżyć sumę wypłacanego odszkodowania, firmy ubezpieczeniowe stosują rabaty, z których korzystają serwisy samochodowe. Jest to działanie bezpodstawne.
  • Stawka roboczo-godziny. Koszty robocizny, a także czasu, jaki wymaga naprawa danego elementu bardzo często są uśredniane, a nawet nagminnie zaniżane i znajdują się poza granicami normy. Takie działanie kwestionuje prawo poszkodowanego do swobodnego wyboru zakładu naprawczego, co jest nieprawnym działaniem ubezpieczyciela.

Poza tym likwidator towarzystwa ubezpieczeniowego, który tworzy kosztorys, najczęściej ogląda powypadkowy samochód z zewnątrz. A dopiero po demontażu uszkodzonych części można stwierdzić faktyczny rozmiar szkody. Wtedy należy zwrócić się o dodatkowe oględziny i dopłatę do odszkodowania.
Czy towarzystwo ubezpieczeniowe może uwzględniać zniżki warsztatu w kosztorysie?

Przy wycenie kosztów naprawy po wypadku samochodowym ubezpieczyciel powinien brać pod uwagę przeciętne ceny części zamiennych. W kosztorysie obniża ich wartość o np. 10-15% rabatu. Jest to zniżka, którą warsztat samochodowy może otrzymać od sprzedawcy części zamiennych. Po doliczeniu VAT-u okazuje się, że wartość części jest znacznie niższa, niż mógłby poszkodowany oczekiwać.

Warsztaty samochodowe, sklepy z częściami samochodowymi otrzymują od producenta, dystrybutora czy importera upusty na  części liczony w stosunku do poziomu cen katalogowych. Jednak taki rabat jest hipotetyczny. Zwykły Kowalski, Nowak, czy Malinowski rabatu nie dostanie, ponieważ nie jest hurtownikiem a detalistą. Jedyna sytuacja wypłaty niższego odszkodowania jest możliwa, gdy warsztat, który naprawia auto, uzyskał rabat i rabat ten uwzględnił  w niższej fakturze dla poszkodowanego. Wówczas domaganie się pokrycia rabatu przez odszkodowanie, mogłoby zostać potraktowane jako chęć wzbogacenia się, co jest niezgodne z prawem.

Zaniżony kosztorys z OC? Nie bój się batalii sądowej

Zaniżony kosztorys to nie jest koniec świata. Jeżeli odwołanie i droga polubownego rozwiązania sporu z ubezpieczycielem nie jest już możliwa, warto udać się po jej rozwiązanie w sądzie. W tej sprawie należy jednak porozumieć się z kancelarią odszkodowawczą, która pomoże w sposób fachowy rozwiązać wszelkie zawiłości prawne i przejść przez wszystkie etapy postępowania sądowego. Większość spraw jest wygrywana lub nawet nie dochodzi do rozpraw. Firmy ubezpieczeniowe godzą się na rozwiązania polubowne, a poszkodowani lub warsztaty samochodowe otrzymują dopłaty do odszkodowań.


Przeczytaj także
Nasza oferta
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w uzyskaniu odszkodowania lub tylko informacji dot. wypadku przy pracy,
wypadku komunikacyjnego, odszkodowania za śmierć osoby bliskiej lub w innym przypadku prosimy o kontakt z naszą firmą
pod numerem:

22 397 41 93 (pn-pt 9:00-17:00), 881 389 389 (pn-nd 9:00-20:00)
lub na adres biuro@helper-cpp.pl