Badanie techniczne samochodu – najważniejsze kwestie

car inspection
Choć pojęcia przeglądu i badania technicznego bardzo często używamy zamiennie, to warto wiedzieć, że dotyczą one zupełnie różnych kwestii. Wyjaśniamy, jakie są różnice między nimi oraz jakich zmian możemy spodziewać się w 2023 roku.

Przegląd a badanie techniczne

Jeżeli chcesz zdobyć kolejną pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym samochodu, wówczas udajesz się na badanie techniczne samochodu. Kiedy powinno to nastąpić? Zazwyczaj przyjmuje się, że odbywa się ono raz do roku, jednak są wyjątki od tej ogólnej reguły. Jeżeli zakupiliśmy nowy samochód, wówczas do takiego badania technicznego powinniśmy przystąpić nie później niż po upływie trzech lat od pierwszej rejestracji samochodu. Drugie badanie techniczne następuje natomiast wraz z upływem kolejnych dwóch lat od poprzedniego. Oznacza to, że na przestrzeni pięciu lat musimy zaliczyć dwa badania techniczne. Po upływie tego czasu przeglądów dokonuje się już regularnie, czyli właśnie raz do roku. Może się również zdarzyć, że posiadamy aktualne badanie, ale podczas kontroli drogowej zostaniemy skierowani na nie ponownie. Dzieje się tak, kiedy istnieją podejrzenia co do tego, że nasz pojazd może sprawiać zagrożenie w ruchu drogowym.

W takim razie, czym jest przegląd techniczny? Od badania technicznego różni go przede wszystkim to, że wykonywany jest on dobrowolnie. Producent może co prawda zasugerować, jak często go dokonywać, jednak nie musimy skrupulatnie przestrzegać tych wytycznych. Zazwyczaj samochód do przeglądu oddajemy, kiedy zajdzie ku temu wyraźna potrzeba. Zazwyczaj sugeruje się jednak, aby raz do roku oddawać samochód do przeglądu.

Badanie techniczne samochodu w 2023 roku

Do tej pory sprawa wyglądała dość prosto. Za badanie techniczne samochodu osobowego płaciliśmy 99 złotych na Stacji Kontroli Pojazdów. Pracownik sprawdzał nasz pojazd pod kątem bezpieczeństwa i weryfikował jego stan techniczny według wytycznych. Jeżeli nie wykrył żadnych usterek, wówczas badanie techniczne zostało zaliczane, a w naszym dowodzie rejestracyjnym pojawiała się kolejna pieczątka. Zazwyczaj cały proces nie trwał dłużej niż pół godziny. Co zmieni się w 2023 roku? Przede wszystkim konieczne będzie wykonanie fotografii naszego pojazdu. Jest to pięć zdjęć: z przodu, z tyłu, po przekątnych oraz ze środka pojazdu, które dokumentować mają jego stan techniczny. Będzie to procedura, która ma zapobiec takim zjawiskom, jak cofanie licznika. Niektórzy nieuczciwi kierowcy uzyskiwali również pieczątkę bez bezpośredniej wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów. Takie nieuczciwe praktyki dzięki zastosowaniu tej zasady nie będą już dłużej możliwe.

Dobra wiadomość jest taka, że stała cena 99 złotych za przegląd dla samochodów osobowych pozostanie bez zmian. Osoby, które jednak spóźnią się z odbyciem badania technicznego i w Stacji Kontroli Pojazdów stawią się po 30 dniach od daty ostatniego badania, muszą jednak przygotować się na dotkliwsze kary. Dla samochodów osobowych będzie to opłata 198 złotych, właściciele pojazdów z instalacją gazową zapłacą 324 złote, a właściciele ciężarówek – 306 złotych. Na ten moment nie jest jeszcze znana dokładna data, kiedy wyżej wymienione zmiany wejdą w życie. Nie stało się to bowiem z początkiem 2023 roku, jednak jeszcze w tym roku prawdopodobnie możemy się ich spodziewać.

Elementy sprawdzane podczas badania technicznego

Diagnosta ze Stacji Kontroli Pojazdów będzie miał za zadanie sprawdzić zarówno, czy pojazd jest bezpieczny i nie sprawia zagrożenia w ruchu drogowym, jak i zweryfikować czy zachowuje on przewidziane normy środowiskowe. Oznacza to, że podczas kontroli będą weryfikowane następujące elementy:

1. Układ hamulcowy. Sprawdzane jest, czy hamulce działają właściwie, czy są wystarczająco mocne, czy są wycieki, a także czy wszystkie elementy są w dobrym stanie.

2. Układ kierowniczy. Sprawdzany jest stan kół, opon, zawieszenia, czy kierownica jest prawidłowo zamontowana i czy działa właściwie.

3. System zapłonowy. Sprawdzany jest stan akumulatora, czy iskra jest wytwarzana i czy silnik osiąga odpowiednie obroty.

4. Układ paliwowy. Sprawdzana jest jakość paliwa, układ wtrysku paliwa, czy występują wycieki i czy układ działa prawidłowo.

5. Zbiornik paliwa. Sprawdzana jest szczelność zbiornika i jego pojemność.

6. Układ wydechowy. Sprawdzana jest szczelność, czy wydech działa prawidłowo i czy nie występują wycieki.

7. Układ oświetlenia. Sprawdzane są światła, kierunkowskazy, sygnały dźwiękowe oraz inne elementy oświetlenia.

8. Wyposażenie. Sprawdzane jest, czy w samochodzie są wszystkie wymagane elementy, takie jak gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, apteczka czy zestaw narzędzi.

9. Emisja zanieczyszczeń. Sprawdzany jest poziom emisji spalin w stosunku do określonych norm.

Warto również wspomnieć, że wraz z końcem 2022 roku specjaliści mają także obowiązek sprawdzania systemu eCall. Jest to ogólnoeuropejski system, którego zadaniem jest możliwość szybkiego powiadomienia o wypadku. Muszą być w niego wyposażone samochody mogące przewozić nie więcej niż dziewięć osób wraz z kierowcą, a także samochody dostawcze do 3,5 tony.  Ponadto specjaliści mają również obowiązek weryfikować stan amortyzatorów.


Przeczytaj także
Nasza oferta
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w uzyskaniu odszkodowania lub tylko informacji dot. wypadku przy pracy,
wypadku komunikacyjnego, odszkodowania za śmierć osoby bliskiej lub w innym przypadku prosimy o kontakt z naszą firmą
pod numerem:

22 397 41 93 (pn-pt 9:00-17:00), 881 389 389 (pn-nd 9:00-20:00)
lub na adres biuro@helper-cpp.pl