Jak możemy się domyślić, części oryginalne są najdroższe z dostępnych na rynku wariantów. Dzieje się tak dlatego, że są one sygnowane logiem określonej marki. Jeżeli zatem zależy nam na zachowaniu wysokiej wartości samochodu bądź poruszamy się modelem kolekcjonerskim – wówczas szczególnie warto sięgnąć po oryginały.
Kiedy mówimy o zamiennikach, możemy wyodrębnić co najmniej kilka ich rodzajów. Zamienniki klasy premium praktycznie niczym nie różnią się od części oryginalnych poza tym, że nie są opatrzone oryginalnym logo danej marki. Dużą różnicę dostrzeżemy przede wszystkim w cenie. Za części, na których widnieje oryginalne logo, zapłacimy sporo więcej.
Części samochodowe mają swoje indywidualne oznaczenia. Na karcie towaru możemy znaleźć takie skróty jak:
- O lub OE (oryginal equipment), czyli nic innego, jak część oryginalna opatrzona logiem konkretnej marki;
- Q (OEM - Oryginal Equipment Manufacturer) – jest to część oryginalna oznaczona logiem producenta, na której nie jest jednak zawarte logo marki. W przypadku takich części producent zaświadcza, że pokrywają się one co do jakości oraz wykonania z częściami oryginalnymi;
- PC – jest to co prawda część nieoryginalna, jednak posiada certyfikat jakości wydany przez jeden z instytutów;
- PJ – część nieoryginalna, bez certyfikatu, ale posiadająca zaświadczenie producenta o tym, że jej jakość jest porównywalna do oryginalnych komponentów;
- P – nieco niższej jakości część nieoryginalna;
- ZJ – część nieoryginalna, w której komponenty mogły zostać wykonane z materiałów o innej jakości niż części oryginalne, jednak jest to zamiennik polecany przez dystrybutora;
- Z – zamienniki najniżej jakości, które nie posiadają żadnej gwarancji użytkowania.
Wszystko zależy od tego, ile lat ma nasze auto, jak bardzo jest zadbane, w jaki sposób je eksploatujemy, a nawet o nasz osobisty stosunek i przywiązanie do pojazdu. Jeżeli nasz samochód ma już swoje lata, jednak wciąż pozostaje zadbany, sprawny i chcielibyśmy jeździć nim jak najdłużej, wówczas warto sięgnąć po zamienniki o podwyższonej jakości. Zakup najtańszych wariantów Z polecany jest jedynie w przypadku modeli, na których nam nie zależy, a w perspektywie stosunkowo krótkiego czasu planujemy zmienić samochód. Nie powinniśmy natomiast oszczędzać na pojazdach nowych, które mają maksymalnie kilka lat. W takim przypadku zakup niskiej jakości zamienników zdecydowanie mijałby się z celem, a wręcz mógłby się przyczynić do szybszego ponownego zepsucia się auta. Dobrym pomysłem na zaoszczędzenie, nawet na częściach oryginalnych, jest zamówienie ich przez internet. W tym przypadku należy być jednak czujnym i przede wszystkim sprawdzić opinie na temat danego sklepu. Koniecznie należy upewnić się również, że zamawiana przez nas część jest dedykowana właśnie do naszego modelu samochodu.
Jeżeli padliśmy ofiarą nieszczęśliwego wypadku na drodze, wówczas należy nam się wypłata odszkodowania z OC sprawcy. Możemy się zatem zastanawiać, czy ubezpieczyciel pokryje koszty oryginalnych części, czy jednak zamienników. Ubezpieczyciele niestety bardzo rzadko decydują się na sfinansowanie oryginalnych części. Aby to się stało, muszą zostać spełnione dwa warunki. Jeżeli w trakcie wypadku nasz samochód posiadał części oryginalne, wówczas ubezpieczyciel może zwrócić nam koszty naprawy takich części. Jeżeli jednak będzie miał on podejrzenie, że części w trakcie użytkowania międzyczasie straciły na wartości, wówczas możemy się pożegnać z nadzieją otrzymania rekompensaty finansowej na zakup oryginałów. W związku z tym prawdopodobieństwo, że towarzystwo ubezpieczeniowe przy wyliczaniu kosztorysu naprawy uwzględni części oryginalne, jest bliskie zeru. Jeżeli decyzja ubezpieczyciela będzie działała na naszą niekorzyść, wówczas warto pamiętać o możliwości odwołania się.
W przypadku odszkodowania wypłacanego z AC sytuacja jest zdecydowanie inna. Wszystko bowiem zależy od warunków umowy, na jakie przystaliśmy z ubezpieczycielem. Możemy oczywiście zdecydować się na pokrycie finansowania części oryginalnych, jednak musimy mieć na uwadze, że takie ubezpieczenie będzie zdecydowanie dużo droższe. W umowach AC istnieje także pojęcie amortyzacji części. Zgodnie z jego definicją przyjmuje się, że po upływie ustalonego czasu określona część oryginalna traci jakiś procent na wartości. Oznacza to, że ubezpieczyciel w przypadku, kiedy uszkodzimy część tego typu, może wypłacić nam odszkodowanie pomniejszone o ten właśnie procent. Nie w każdej umowie widnieje jednak pojęcie amortyzacji części, dlatego bezpośrednio z ubezpieczycielem musimy omówić jej warunki.