Jak złożyć wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy?

Miałeś wypadek i twój stan zdrowia sprawia, że nie jesteś zdolny do wykonywania pracy? Rozwiązaniem twoich problemów może być renta z tytułu niezdolności do pracy. Wyjaśniamy, w jaki sposób ubiegać się o tego typu świadczenie.

Kto może otrzymać rentę?

Osoba, która chciałaby ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, musi najpierw zweryfikować, czy spełnia wszystkie określone kryteria. Należą do nich przede wszystkim:

- odpowiednie zaświadczenie lekarskie lekarza orzecznika ZUS. To on bada i wydaje decyzję o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy.

- posiadanie odpowiedniego okresu składkowego, czyli: 1 rok dla osób młodszych niż 20 lat; 2 lata dla osób w wieku 20-22 lata; 3 lata dla osób w wieku 22-25 lat; 4 lata dla osób w wieku 25-30 lat oraz 5 lat dla osób powyżej 30 roku życia.

Od tej zasady są jednak wyjątki. Nie musisz spełniać okresu składkowego, jeżeli lekarz orzecznik potwierdził, że niepełnosprawność jest wynikiem wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Zasada ta nie dotyczy również osób, które uległy wypadkowi przed ukończeniem 18 roku życia bądź w ciągu pół roku od momentu, w którym dobiega końca ich edukacja (chodzi tu o każdy rodzaj edukacji ponadpodstawowej).

- warto również pamiętać, że rentę inwalidzką można dostać wówczas, kiedy niezdolność do pracy powstała w okresie składkowym, nieskładkowym lub maksymalnie 18 miesięcy od momentu, w którym okresy te dobiegły końca.

Dokumenty, które należy załączyć

Poza wypełnionym wnioskiem o rentę z tytułu niezdolności do pracy musimy przygotować także szereg innych dokumentów. Mowa tu przede wszystkim o:

- informację o okresach składkowych oraz nieskładkowych – dokument można uzyskać i wypełnić na miejscu. Ponadto należy przygotować także dokumenty, które będą potwierdzały te informacje (świadectwo ukończonej szkoły, pracy itp.)

- zaświadczenie potwierdzające wynagrodzenie oraz zatrudnienie;

- zaświadczenie o stanie zdrowia sporządzone przez naszego lekarza wraz z dokumentacją medyczną;

- karcie wypadku w drodze do albo z pracy.

W jaki sposób ubiegać się o rentę inwalidzką?

Wniosek wraz z wyżej wymienionymi dokumentami można złożyć na kilka sposobów. Najpopularniejszy z nich to bezpośrednia wizyta w oddziale ZUS i załatwienie wszystkich formalności osobiście. Pakiet dokumentów można także wysłać pocztą lub zeskanować i załączyć internetowo do wniosku za pośrednictwem platformy PUE ZUS.

Po złożonym wniosku zostaniesz poinformowany w jakim terminie musisz stawić się na badanie lekarskie wykonywane przez lekarza orzecznika ZUS. Kiedy natomiast renta jest najczęściej przyznawana? Jeżeli zostałeś poszkodowany w wypadku komunikacyjnym i w związku z tym wydarzeniem podupadłeś na zdrowiu na tyle, że nie jesteś w stanie wykonywać swoich codziennych obowiązków, wówczas możesz liczyć na to wsparcie finansowe. Najczęstszymi przyczynami jej uzyskania są choroby stawów, mięśni, czy układu kostnego, jak również problemy związane ze wzrokiem. Bardzo często renta przyznawana jest również w momencie, kiedy borykamy się z zaburzeniami psychicznymi. Wypadek na drodze często odbija na nas piętno chociażby w postaci nawracającej depresji lub innych zaburzeń.

Na jaki okres jest przyznawana?

Kwestia, na jak długo otrzymamy naszą rentę inwalidzką, zależy wyłącznie od opinii lekarza. Dobrze jednak wiedzieć, że istnieją w tej kwestii trzy możliwości. Lekarz może bowiem stwierdzić, że jesteśmy całkowicie niezdolni do podjęcia zatrudnienia. W takim przypadku możemy liczyć na stałą rentę bezterminową. Warto jednak wiedzieć, że zdarza się to bardzo rzadko i wyłącznie w sytuacjach, kiedy lekarz nie widzi najmniejszej szansy na poprawę stanu zdrowia. Zazwyczaj jednak przyznawana jest renta czasowa na okres, który nie przekracza pięciu lat. Jeżeli po upływie tego czasu nie będziesz miał możliwości wykonywać pracy, wówczas możesz złożyć wniosek, aby ponownie ustalić prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Istnieje jeszcze trzeci wariant, który nazywany jest rentą szkoleniową. Ma on miejsce w momencie, kiedy lekarz stwierdza niezdolność do pracy wyłącznie w zawodzie, który do tej pory wykonywaliśmy. Dostrzega jednak możliwość, aby się przekwalifikować i podjąć inny rodzaj zatrudnienia. Taką rentę uzyskuje się na okres do 6 lub 36 miesięcy.

Sprawdź również, czy po wypadku ze skutkiem śmiertelnym należy się renta.

Ile otrzymamy pieniędzy z tytułu renty inwalidzkiej?

Znamy tylko minimalną wartość renty z tytułu niezdolności do pracy. Jest ona zależna od tego, czy lekarz zdecydował o częściowej, czy jednak o całkowitej niezdolności do pracy. Za całkowitą niezdolność do pracy możemy bowiem otrzymać w 2022 roku 1217 złotych netto. Częściowa niezdolność do pracy oznacza dla nas wsparcie finansowe  ZUS-u na poziomie 805 złotych netto. Warto jednak pamiętać, że każda renta wyliczana jest indywidualnie, a jej kwoty mogą się od siebie różnić.


Przeczytaj także
Nasza oferta
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w uzyskaniu odszkodowania lub tylko informacji dot. wypadku przy pracy,
wypadku komunikacyjnego, odszkodowania za śmierć osoby bliskiej lub w innym przypadku prosimy o kontakt z naszą firmą
pod numerem:

22 397 41 93 (pn-pt 9:00-17:00), 881 389 389 (pn-nd 9:00-20:00)
lub na adres biuro@helper-cpp.pl