Na czym polega naprawa bezgotówkowa? Jest to jeden ze sposobów naprawy auta, który wybiera sam poszkodowany. Polega on na rozliczeniu kosztów bezpośrednio między warsztatem a towarzystwem ubezpieczeniowym.
Właściciel pojazdu odstawia auto do wskazanego przez siebie lub firmę ubezpieczeniową warsztatu i odbiera je już po naprawie w zasadzie nie uczestnicząc w procesie likwidacji. Koszty naprawy szkody pokrywa towarzystwo.
Przedstawiciel warsztatu lub serwisu autoryzowanego przed rozpoczęciem naprawy zazwyczaj akceptuje kosztorys sporządzony przez ubezpieczyciela lub sporządza swoją kalkulację naprawy, którą akceptuje ubezpieczyciel.
Jeśli obie strony nie dojdą do porozumienia – co zdarza się w tym przypadku rzadko - różnicę między kosztem naprawy a przyznanym odszkodowaniem, musi pokryć właściciel pojazdu.
Jakie są zalety naprawy bezgotówkowej?
Pamiętaj też o tym, że naprawa bezgotówkowa może dojść do skutku tylko wtedy, gdy opiera się na dwóch różnych dokumentach:
Pierwszą możliwością jest naprawa bezgotówkowa z upoważnieniem do odbioru odszkodowania przez warsztat naprawczy. Jest tu pisemny dokument, na podstawie którego poszkodowany upoważnia warsztat do odbioru odszkodowania za naprawę pojazdu. Tutaj faktyczne prawa do odszkodowania pozostają po stronie poszkodowanego.
Drugą z nich , a także najbardziej popularną jest tak zwana cesja wierzytelności. Na czym polega?
Warsztat musi samodzielnie rozliczyć się z ubezpieczycielem, aby do tego doszło poszkodowany w ramach cesji przelewa na warsztat przysługujące mu prawa do odszkodowania. Warto tutaj nadmienić, że przed podpisaniem cesji należy się dokładnie z nią zapoznać. Bywa bowiem tak, że poszkodowany oddaje również inne przysługujące mu prawa np. za najem pojazdu zastępczego. Nad tą formą naprawy szkody warto zatrzymać się dłużej, ponieważ zawiera ona kilka ważnych wątków, a mianowicie:
Naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy powinna przebiegać w zasadzie bez zakłóceń. Poszkodowanego klienta nie powinna ona obchodzić. Po naprawie uszkodzony samochód winien być przywrócony do stanu sprzed wypadku. Czy jednak tak się dzieje?
Najbezpieczniej jest naprawiać samochód bezgotówkowo w autoryzowanym serwisie lub zaufanym warsztacie. Sztuka polega na tym, że dobry warsztat musi powalczyć w imieniu poszkodowanego o korzystne warunki naprawy w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, tj. zatwierdzenie pełnego zakresu naprawy, dostęp do oryginalnych części, uznanie stawki za roboczogodzinę serwisu, co wszystko razem będzie miało decydujące znaczenie o ostatecznym koszcie naprawy, więc też o zarobku serwisu.
ZOBACZ ofertę porad prawnych dla zakładów blacharsko-lakierniczych >>>
Klient otrzymuje rzetelnie naprawiony pojazd, warsztat godnie zarobił, zdało by się stwierdzić - układ idealny. Niestety, ubezpieczyciele jako płatnicy odszkodowania starają się na różne sposoby, by zaoszczędzić na wysokości wypłacanych świadczeń względem warsztatów realizujących naprawy bezgotówkowe. Nieprzychylne praktyki Towarzystw Ubezpieczeniowych najczęściej objawiają się poprzez:
Dodatkowo ubezpieczyciele wymuszają, aby naprawa odbyła się w wyznaczonym zakładzie blacharsko – lakierniczym, decydując się na to, pamiętaj, że:
Prawda jest taka, że gdy wyjdzie na jaw niska jakość naprawy, u ubezpieczyciela poszkodowany nic nie wskóra. Za jakość usługi odpowiada warsztat, który zmieścił się w wysokości odszkodowania i został zasugerowana przez ubezpieczyciela do użycia części niskiej jakości. Warto się więc dwa razy zastanowić, czy naprawa bezgotówkowa we wskazanym przez ubezpieczyciela warsztacie jest opłacalna.