Naprawy bezgotówkowe z OC sprawcy – jak wyglądają w praktyce?

Po kolizji czy wypadku komunikacyjnym trzeba naprawić samochód. Szkodę z OC sprawcy można zlikwidować na dwa sposoby. Jest to tak zwana naprawa bezgotówkowa – serwisowa i gotówkowa, czyli kosztorysowa, gdy poszkodowany otrzymuje pieniądze na swoje konto. Bezgotówkowo rozliczają się zazwyczaj właścicielem młodszych i bardziej kosztownych samochodów. Czy jest opłacalna i dlaczego ubezpieczyciele rzucają serwisom blacharskim coraz trudniejsze wyzwania?

Naprawa bezgotówkowa w praktyce

Na czym polega naprawa bezgotówkowa? Jest to jeden ze sposobów naprawy auta, który wybiera sam poszkodowany. Polega on na rozliczeniu kosztów bezpośrednio między warsztatem a towarzystwem ubezpieczeniowym.

Właściciel pojazdu odstawia auto do wskazanego przez siebie lub firmę ubezpieczeniową warsztatu i odbiera je już po naprawie w zasadzie nie uczestnicząc w procesie likwidacji. Koszty naprawy szkody pokrywa towarzystwo.

Przedstawiciel warsztatu lub serwisu autoryzowanego przed rozpoczęciem naprawy zazwyczaj akceptuje kosztorys sporządzony przez ubezpieczyciela lub sporządza swoją kalkulację naprawy, którą akceptuje ubezpieczyciel.

Jeśli obie strony nie dojdą do porozumienia – co zdarza się w tym przypadku rzadko - różnicę między kosztem naprawy a przyznanym odszkodowaniem, musi pokryć właściciel pojazdu.

Jakie są zalety naprawy bezgotówkowej?

  • szybsza likwidacja szkody;
  • uszkodzony pojazd z miejsca wskazanego przez poszkodowanego odbierze pracownik towarzystwa ubezpieczeniowego lub pracownik serwisu;
  • ubezpieczyciel zajmuje się wyborem odpowiedniego serwisu naprawczego – ale klient ma prawo wyboru, o czym należy zawsze pamiętać decydując się na naprawę bezgotówkową.
  • preferencyjny termin likwidacji szkody.

Pamiętaj też o tym, że naprawa bezgotówkowa może dojść do skutku tylko wtedy, gdy opiera się na dwóch różnych dokumentach:

  1. upoważnienie warsztatu/serwisu blacharsko - lakierniczego do odbioru odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej
    lub
  2. na cesji wierzytelności

Pierwszą możliwością jest naprawa bezgotówkowa z upoważnieniem do odbioru odszkodowania przez warsztat naprawczy. Jest tu pisemny dokument, na podstawie którego poszkodowany upoważnia warsztat do odbioru odszkodowania za naprawę pojazdu. Tutaj faktyczne prawa do odszkodowania pozostają po stronie poszkodowanego.

Drugą z nich , a także najbardziej popularną jest tak zwana cesja wierzytelności. Na czym polega?

Warsztat musi samodzielnie rozliczyć się z ubezpieczycielem, aby do tego doszło poszkodowany w ramach cesji przelewa na warsztat przysługujące mu prawa do odszkodowania. Warto tutaj nadmienić, że przed podpisaniem cesji należy się dokładnie z nią zapoznać. Bywa bowiem tak, że poszkodowany oddaje również inne przysługujące mu prawa np. za najem pojazdu zastępczego. Nad tą formą naprawy szkody warto zatrzymać się dłużej, ponieważ zawiera ona kilka ważnych wątków, a mianowicie:

Serwisy blacharskie, a naprawy z OC sprawcy

Naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy powinna przebiegać w zasadzie bez zakłóceń. Poszkodowanego klienta nie powinna ona obchodzić. Po naprawie uszkodzony samochód winien być przywrócony do stanu sprzed wypadku. Czy jednak tak się dzieje?

Najbezpieczniej jest naprawiać samochód bezgotówkowo w autoryzowanym serwisie lub zaufanym warsztacie. Sztuka polega na tym, że dobry warsztat musi powalczyć w imieniu poszkodowanego o korzystne warunki naprawy w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, tj. zatwierdzenie pełnego zakresu naprawy, dostęp do oryginalnych części, uznanie stawki za roboczogodzinę serwisu, co wszystko razem będzie miało decydujące znaczenie o ostatecznym koszcie naprawy, więc też o zarobku serwisu.

ZOBACZ ofertę porad prawnych dla zakładów blacharsko-lakierniczych >>>

Klient otrzymuje rzetelnie naprawiony pojazd, warsztat godnie zarobił, zdało by się stwierdzić - układ idealny. Niestety, ubezpieczyciele jako płatnicy odszkodowania starają się na różne sposoby, by zaoszczędzić na wysokości wypłacanych świadczeń względem warsztatów realizujących naprawy bezgotówkowe. Nieprzychylne praktyki Towarzystw Ubezpieczeniowych najczęściej objawiają się poprzez:

  • stosowanie względem serwisów jest narzucony i niezasadny rabat na części;
  • brak zgody na użycie części oryginalnych -zmienniki przy naprawach z OC sprawcy;
  • zaniżone stawki roboczogodzin;
  • faktury źródłowe;
  • konieczność przedstawienia pojazdu -oględziny ponaprawcze;
  • urealnienie części zamiennych.

Dodatkowo ubezpieczyciele wymuszają, aby naprawa odbyła się w wyznaczonym zakładzie blacharsko – lakierniczym, decydując się na to, pamiętaj, że:

  • musi zgodzić się na sposób naprawy oferowany przez ubezpieczyciela, a negocjacje z ubezpieczycielem przy naprawie bezgotówkowej praktycznie są niemożliwe;
  • gdy ubezpieczyciel nie pokryje całości rachunku, poszkodowany musi dopłacić, aby odebrać samochód;
  • wskazane warsztaty zwykle liczą się z koniecznością używania możliwie najtańszych części.

Prawda jest taka, że gdy wyjdzie na jaw niska jakość naprawy, u ubezpieczyciela poszkodowany nic nie wskóra. Za jakość usługi odpowiada warsztat, który zmieścił się w wysokości odszkodowania i został zasugerowana przez ubezpieczyciela do użycia części niskiej jakości. Warto się więc dwa razy zastanowić, czy naprawa bezgotówkowa we wskazanym przez ubezpieczyciela warsztacie jest opłacalna.


Przeczytaj także
Nasza oferta
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w uzyskaniu odszkodowania lub tylko informacji dot. wypadku przy pracy,
wypadku komunikacyjnego, odszkodowania za śmierć osoby bliskiej lub w innym przypadku prosimy o kontakt z naszą firmą
pod numerem:

22 397 41 93 (pn-pt 9:00-17:00), 881 389 389 (pn-nd 9:00-20:00)
lub na adres biuro@helper-cpp.pl