Rzecznik Finansowy jest specjalną instytucją powołaną w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Oznacza to, że jeżeli mamy jakiekolwiek problemy z różnego rodzaju kredytami, funduszami czy sprawami bankowymi możemy zgłosić się właśnie bezpośrednio do ekspertów Biura Rzecznika Finansowego
Jego pomoc może okazać się także niezbędna, jeżeli nie możemy dojść do porozumienia z towarzystwem ubezpieczeniowym. Bardzo duża ilość zgłoszeń trafia do Rzecznika Finansowego właśnie w związku z tego typu kwestiami. Oznacza to, że jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe zaniżyło odszkodowanie i nie zgadza się na wypłatę większej kwoty, wówczas zaczerpnięcie pomocy w tej instytucji może okazać się dla nas strzałem w dziesiątkę.
Kiedy chcemy złożyć skargę na ubezpieczyciela do Rzecznika Finansowego, warto pamiętać o zastosowaniu się do pewnych procedur i mieć na uwadze, że nie na każdym etapie możemy to zrobić. W każdym przypadku zawsze pierwszym krokiem będzie wystosowanie odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Wówczas musimy przedstawić towarzystwu ubezpieczeniowemu odpowiednie argumenty i dowody na to, że powinna nam przysługiwać zdecydowanie wyższa kwota odszkodowania. Dopiero w momencie, kiedy ubezpieczyciel odrzuci nasz wniosek, możemy udać się po pomoc właśnie do Rzecznika Finansowego. Na jego stronie internetowej sprawdzimy, na które zakłady ubezpieczeń wpływa najwięcej skarg. Taka lista publikowana jest w sprawozdaniu rocznym.
Wzór wniosku także możemy pobrać bezpośrednio ze strony internetowej. Musi on zawierać takie niezbędne elementy jak:
Poprawnie sporządzony i wysłany wniosek będzie rozpatrywany przez Rzecznika Finansowego. Warto wiedzieć, że w ciągu dwóch miesięcy wyśle on swoje wystąpienie do ubezpieczyciela. Kopię takiego pisma również otrzymamy korespondencyjnie lub mailowo w zależności od tego, jaką drogę komunikacji wybraliśmy.
Warto wiedzieć, że sprawy, w których interweniuje Rzecznik Finansowy, mogą trwać miesiącami, w niektórych przypadkach mogą ciągnąć się nawet przez rok.
Jeżeli jesteśmy pewni, że chcemy i możemy złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego, wówczas musimy wystosować odpowiednie pismo. Możemy zrobić to na cztery sposoby:
Mamy wybór, czy do Rzecznika Finansowego złożymy wniosek o postępowanie polubowne, czy interwencyjne. Obie te metody zdecydowanie się od siebie różnią, dlatego na samym początku musimy przemyśleć, co tak naprawdę chcielibyśmy uzyskać.
Postępowanie polubowne zakłada, że chcielibyśmy z pomocą Rzecznika Finansowego dogadać się z ubezpieczycielem i zawrzeć z nim ugodę. W takim rozwiązaniu obie strony są bezstronne, a rzecznik negocjuje dla nas warunki porozumienia. Decydując się na ten rodzaj postępowania, musimy jednak brać pod uwagę, że musimy być zdecydowanie bardziej elastyczni i gotowi do wypracowania wspólnego rozwiązania, który będzie wszystkich satysfakcjonował.
Kiedy mowa o postępowaniu interwencyjnym, wówczas Rzecznik Finansowy staje w stu procentach po naszej stronie i dąży do tego, aby ubezpieczyciel zrealizował wszystkie nasze roszczenia, które uwzględniliśmy we wniosku. Ubezpieczyciel może zgodzić się na interwencję Rzecznika Finansowego i postawione przez niego warunki, jak również może całkowicie je odrzucić. W przypadku tego drugiego scenariusza warto rozważyć wejście na drogę sądową.