Kim jest Rzecznik Finansowy i kiedy warto się z nim kontaktować?

Spory z towarzystwami ubezpieczeniowymi zdarzają się bardzo często. Czasami nie wiemy, jak możemy wyegzekwować wyższą kwotę odszkodowania, która powinna nam przysługiwać. Właśnie w tego typu sytuacjach może przyjść nam z pomocą Rzecznik Finansowy i zainterweniować w naszej sprawie.
  1. W jakich sytuacjach warto zgłosić się do Rzecznika Finansowego?
  2. Rzecznik Finansowy – skarga
  3. Jak skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym?
  4. W jaki sposób Rzecznik Finansowy ustala warunki z ubezpieczycielem?

W jakich sytuacjach warto zgłosić się do Rzecznika Finansowego?

Rzecznik Finansowy jest specjalną instytucją powołaną wyłącznie do rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentami a instytucjami finansowymi. Oznacza to, że jeżeli mamy jakiekolwiek problemy z różnego rodzaju kredytami, funduszami czy sprawami bankowymi możemy zgłosić się właśnie bezpośrednio do takiej osoby.

Jego pomoc może okazać się także niezbędna, jeżeli nie możemy dojść do porozumienia z towarzystwem ubezpieczeniowym. Bardzo duża ilość zgłoszeń trafia do Rzecznika Finansowego właśnie w związku z tego typu kwestiami. Oznacza to, że jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe zaniżyło odszkodowanie i nie zgadza się na wypłatę większej kwoty, wówczas zaczerpnięcie pomocy w tej instytucji może okazać się dla nas strzałem w dziesiątkę.

Rzecznik Finansowy – skarga

Kiedy chcemy złożyć skargę na ubezpieczyciela do Rzecznika Finansowego, warto pamiętać o zastosowaniu się do pewnych procedur i mieć na uwadze, że nie na każdym etapie możemy to zrobić. W każdym przypadku zawsze pierwszym krokiem będzie wystosowanie odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Wówczas musimy przedstawić towarzystwu ubezpieczeniowemu odpowiednie argumenty i dowody na to, że powinna nam przysługiwać zdecydowanie wyższa kwota odszkodowania. Dopiero w momencie, kiedy ubezpieczyciel odrzuci nasz wniosek, możemy udać się po pomoc właśnie do Rzecznika Finansowego. Na jego stronie internetowej sprawdzimy, na które zakłady ubezpieczeń wpływa najwięcej skarg. Taka lista publikowana jest raz na kwartał.

Wzór wniosku także możemy pobrać bezpośrednio ze strony internetowej. Musi on zawierać takie niezbędne elementy jak:

  • Podstawowe dane: nasze imię i nazwisko, adres korespondencyjny;
  • Nazwa towarzystwa ubezpieczeniowego, numer polisy, numer szkody;
  • Dokładne pisemne uzasadnienie, dlaczego zdecydowaliśmy się na złożenie wniosku. Musimy w nim zawrzeć takie informacje jak chronologiczny opis zdarzeń, jakie zastrzeżenia mamy w stosunku do ubezpieczyciela i w jaki sposób podważamy słuszność jego decyzji.
  • Załączniki: reklamacja, którą wystosowaliśmy do towarzystwa ubezpieczeniowego i odpowiedź na nią. Jeżeli natomiast działamy w czyimś imieniu, niezbędne będzie również załączenie pełnomocnictwa.

Poprawnie sporządzony i wysłany wniosek będzie rozpatrywany przez Rzecznika Finansowego. Warto wiedzieć, że w ciągu dwóch miesięcy wyśle on swoje wystąpienie do ubezpieczyciela. Kopię takiego pisma również otrzymamy korespondencyjnie lub mailowo w zależności od tego, jaką drogę komunikacji wybraliśmy.

Warto wiedzieć, że sprawy, w których interweniuje Rzecznik Finansowy, mogą trwać miesiącami, w niektórych przypadkach mogą ciągnąć się nawet przez rok.

Jak skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym?

Jeżeli jesteśmy pewni, że chcemy i możemy złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego, wówczas musimy wystosować odpowiednie pismo. Możemy zrobić to na cztery sposoby:

  • Złożyć wniosek osobiście w siedzibie. Znajduje się ona w Warszawie przy ulicy Nowogrodzkiej 47A. Możemy to zrobić w tygodniu, między godziną 8:00 a 18:00;
  • Wysłać wypełniony i podpisany wniosek drogą pocztową na wskazany powyżej adres;
  • Wysłać wniosek pocztą elektroniczną na adres biuro@rf.gov.pl. Co ważne, musimy pamiętać o złożeniu naszego podpisu pod wypełnionymi dokumentami. Możemy zatem wypełnić je ręcznie, a następnie zeskanować. Drugą opcją jest złożenie podpisu za pomocą podpisu elektronicznego;
  • Przesłać wniosek za pośrednictwem ePUAP.

W jaki sposób Rzecznik Finansowy ustala warunki z ubezpieczycielem?

Mamy wybór, czy do Rzecznika Finansowego złożymy wniosek o postępowanie polubowne, czy interwencyjne. Obie te metody zdecydowanie się od siebie różnią, dlatego na samym początku musimy przemyśleć, co tak naprawdę chcielibyśmy uzyskać.

Postępowanie polubowne zakłada, że chcielibyśmy z pomocą Rzecznika Finansowego dogadać się z ubezpieczycielem i zawrzeć z nim ugodę. W takim rozwiązaniu obie strony są bezstronne, a rzecznik negocjuje dla nas warunki porozumienia. Decydując się na ten rodzaj postępowania, musimy jednak brać pod uwagę, że musimy być zdecydowanie bardziej elastyczni i gotowi do wypracowania wspólnego rozwiązania, który będzie wszystkich satysfakcjonował.

Kiedy mowa o postępowaniu interwencyjnym, wówczas Rzecznik Finansowy staje w stu procentach po naszej stronie i dąży do tego, aby ubezpieczyciel zrealizował wszystkie nasze roszczenia, które uwzględniliśmy we wniosku. Ubezpieczyciel może zgodzić się na interwencję Rzecznika Finansowego i postawione przez niego warunki, jak również może całkowicie je odrzucić. W przypadku tego drugiego scenariusza warto rozważyć wejście na drogę sądową.


Przeczytaj także
Nasza oferta
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w uzyskaniu odszkodowania lub tylko informacji dot. wypadku przy pracy,
wypadku komunikacyjnego, odszkodowania za śmierć osoby bliskiej lub w innym przypadku prosimy o kontakt z naszą firmą
pod numerem:

22 397 41 93 (pn-pt 9:00-17:00), 881 389 389 (pn-nd 9:00-20:00)
lub na adres biuro@helper-cpp.pl